ZAANDAM- Een grote groep melkveehouders uit Noord-Nederland levert duurzame melk aan Royal A-ware die voor Albert Heijn de Hollandse zuivelproducten als kaas, melk en yoghurt van het AH Huismerk maakt. Vandaag rolt het eerste pak zuivel van de transparante keten van de band. Vanaf maandag liggen de duurzaam geproduceerde zuivelproducten in alle Albert Heijn winkels.
Om beter invulling te kunnen geven aan het verder verduurzamen van het huismerk zuivelschap, sloten Albert Heijn en Royal A-ware vorig jaar een overeenkomst om een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten te realiseren. Een groot aantal melkveehouders meldde zich aan die binnen dit concept melk leveren aan Royal A-ware. Die verwerkt op zijn beurt deze melkstroom apart tot kwaliteitsproducten waarvan de herkomst transparant is en die op een duurzamere wijze zijn geproduceerd. Melkveehouders die meedoen aan het programma ontvangen een premie bovenop de A-ware melkprijs. Het doel is om de komende jaren het zuivelassortiment uit deze melkstroom uit te breiden. Dit betekent dat de groep melkveehouders in 2020 verder is uitgebouwd.
Duurzame zuivel
Albert Heijn is trots dat zijn AH Goudse kaas en Hollandse zuivel steeds duurzamer wordt. “We zijn in ons hele aanbod aan het kijken hoe we het duurzamer, lekkerder, gezonder en betaalbaarder kunnen maken. Zo hebben we vorig jaar het initiatief genomen om een duurzame, gesloten en daarmee transparantere melkstoom op te zetten voor onze eigen merk zuivelproducten. Samen met onze partners en melkveehouders bieden we vanaf maandag Albert Heijn klanten kwaliteitsproducten, waarvan de herkomst transparant is, met een duurzaam productieproces”, aldus Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn.
Jan Anker, CEO van Royal A-ware: “Wij zijn er trots op om samen met ketenpartner Albert Heijn deze mijlpaal te kunnen vieren met onze melkveehouders. Deze ontwikkeling past in de strategie van Royal A-ware om samen met onze melkveehouders melkstromen verder te verduurzamen en deze samen met onze ketenpartners tot meerwaarde te brengen in de markt.”
Bron: Levensmiddelenkrant