Ahold groeit in VS, Lidl in Europa

LONDEN - Ahold is in de Verenigde Staten de grootste niet-Amerikaanse retailketen en zal dat de komende jaren ook blijven. Lidl-moeder Schwarz groeit de komende jaren fors in Europa. Dat voorspelt adviesbureau Kantar Retail op basis van analistenverwachtingen.

Het Nederlandse supermarktconcern is in de VS nu goed voor omgerekend 20,4 miljard euro omzet en zal in 2018 op 24,5 miljard euro uitkomen, blijkt uit de Top 50 Retailers Ranking van Kantar.
Walmart blijft in de VS verreweg de grootste retailketen met een omzet op de Amerikaanse markt van omgerekend 257,2 miljard euro. Voor Walmart verwacht Kantar een verdere versteviging van de toppositie met tot en met 2018 een jaarlijkse omzetgroei van 3 procent.

Europa
In Europa is het Duitse Schwarz Group het grootste retailconcern. Het moederconcern van Lidl en Kaufland zal dat volgens Kantar Retail de komende vijf jaar ook blijven. Schwarz Group is in Europa nu goed voor een omzet van 69,3 miljard euro en zal in 2018 uitkomen op 83,1 miljard euro. De Britse supermarktketen Tesco zit met een omzet van 63,8 miljard euro Schwarz op de hielen, maar moet zich volgens Kantar wapenen tegen het lage consumentenvertrouwen in Centraal en Oost-Europa om niet te worden ingehaald door Metro Group. Kantar verwacht dat Metro Group (o.a. Makro) de komende vijf jaar het Franse Carrefour voorbij zal streven. Met een omzet in Europa van 61 miljard euro staat de Franse retalgigant nog maar net voor Metro Group met een omzet in Europa van 60 miljard euro.

Sprong
Amazon maakt van de in Europa actieve winkelbedrijven de grootste sprong. Dankzij een omzetgroei van 15 procent in de komende vijf jaar, stijgt het webwinkelbedrijf van de huidige 23e naar de negende plaats.
Op de Europese retailmarkt neemt Ahold met een omzet van 13,4 miljard euro de 28e plaats in. Wereldwijd zijn Walmart, Carrefour en Costco gemeten in omzet de grootste retailconcerns.

Bron: Levensmiddelenkrant

giant.jpg