GIESSEN –HAK is gestart met het leveren van de eerste producten met een Nutri-score logo. Vanaf vandaag zijn de producten in de supermarkt te koop. HAK wacht daarmee een breed gedragen invoering van Nutri-Score niet af.
Groente- en peulvruchtenfabrikant Hak kondigde in mei al aan gebruik te gaan maken van Nutri-score. Het nieuwe voedselkeuzelogo zou het Kies-Bewust-logo moeten vervangen, dat in 2017 werd afgeschaft. Alleen is de overheid nog eensgezind over eventuele landelijke invoering van Nutri-Score, ook al moet een nieuw alternatief in 2020 het daglicht gaan zien. Organisaties als de Consumentenbond en Foodwatch pleiten al enkele maanden voor een landelijke invoering en ook fabrikanten en formules Iglo, Albert Heijn en Alpro hebben zelf aangekondigd Nutri-Score in te voeren. HAK is eind mei de eerste geweest die de stap maakte. Dat deed Hak eerst in België, waar alle producten het logo hebben. In Nederland gaat de invoering meer geleidelijk.
Meer groente
Alle glazen potten en stazakken krijgen een Nutri-Score logo. HAK wil consumenten zo stimuleren om meer groente te eten. “Je ziet als consument namelijk in één oogopslag dat die producten met een A of B score ook gezond zijn en dus een uitstekend alternatief kunnen zijn als onderdeel of zelfs vervanger van een maaltijd”, zegt ceo van HAK Timo Hoogeboom. “Producten met een hoog percentage groenten en peulvruchten in combinatie met geen tot een heel lage hoeveelheid zout en/of suiker worden immers door Nutri-Score beloond met een hoge score.”
Reële afspiegeling
Het RIVM liet in 2018 al weten dat de werking van Nutri-Score duidelijk en representatief is. “In verschillende studies is aangetoond dat de score een reële afspiegeling is van de voedingswaarde van individuele producten. Ook is aangetoond dat deze score goed begrepen wordt door de consument en geassocieerd wordt met een betere voedingswaarde van de producten”, aldus het onderzoeksinstituut in een briefrapport. Frankrijk voerde Nutri-Score in april 2017 in.
Bron: Levensmiddelenkrant