Fabrikanten

Unilever maakt productie thee transparanter

LONDEN/ROTTERDAM – Om transparantie in de theesector te vergroten maakt Unilever, de grootste theeproducent ter wereld, haar complete lijst van theeleveranciers openbaar. Het gaat om leveranciers van groene- en zwarte thee, verwerkt in melanges van meer dan dertig merken, waaronder Lipton, Brooke Bond Red Label en Pure Leaf. 

Mathijs van Eeten |

In vier op de vijf theeproducten gebruikt Unilever zwarte- of groene thee als basis. De fabrikant koopt zo naar eigen zeggen 10 procent van de totale hoeveelheid thee die wereldwijd wordt verbouwd. Omgerekend zou dat genoeg zijn voor 272 duizend koppen thee per minuut. De fabrikant voorziet daarmee meer dan een miljoen mensen in 21 verschillende landen van werk, op plantages in onder andere India, Kenia, Rwanda, Japan, Argentinië, Vietnam en Australië. Unilever hoopt dan ook impact te veroorzaken met deze stap.

“Door onze toeleveringsketens tegen het licht te houden, kunnen we effectiever samenwerken met onze partners en toeleveranciers en een positieve verandering teweegbrengen voor mens en planeet”, zegt Mick van Ettinger, executive vice president Tea bij Unilever. “Consumenten kunnen hierdoor zien waar hun thee vandaan komt en op welke wijze we de gemeenschappen waar we mee samenwerken ondersteunen. We zijn vastbesloten om onze toeleveringsketen voor thee nog duurzamer te maken op sociaal en ecologisch gebied, van theeplantage tot theepot. Dit is een eerste grote stap om dat streven waar te maken”.

Gemeenschappen
Non-profit organisatie Ethical Tea Partnership, waarmee Unilever samenwerkt, reageert positief op de stap naar transparantie van Unilever. “We geven prioriteit aan benaderingen gericht op de aanpak van de problemen waar de arbeiders op de theeplantages en hun gemeenschappen mee te maken krijgen”, vertelt executive director Sarah Roberts in een bericht van Unilever. “We zijn dan ook zeer verheugd dat Unilever, als belangrijke speler op de wereldwijde theemarkt en toegewijd lid van het Ethical Tea Partnership, nu volledig openheid van zaken geeft over de herkomst van haar thee en zich op strategisch niveau inzet voor de aanpak van de sociale en ecologische uitdagingen waar de theesector mee blijft kampen.”

Met de aankondiging publiceert Unilever een lijst en een interactieve wereldkaart met locaties. In Ierland en Engeland deed Unilever dat al in april. De fabrikant is daarmee niet de enige partij die de productieketen inzichtelijk maakt voor consumenten. Zo introduceerde Albert Heijn een interactieve kaart met de herkomst van huismerkproducten en Coop, in samenwerking met Verstegen, een blockchain gebaseerde herkomstkaart voor nootmuskaat. Unilever belooft de lijst jaarlijks aan te actualiseren.

De kaart bevat ook verhalen over de sociale en ecologische programma’s die Unilever samen met Ngo’s en partners uit de toeleveringsketen heeft opgezet om de levensstandaard en het welzijn van de lokale arbeiders en hun families te verbeteren.

Sustainable Living Plan
Unilever benadrukt al langere tijd te werken aan het verantwoord fabrikeren van producten. Zo de stap naar transparantie onderdeel van een groter plan. “Sinds 2010 hebben we via het Unilever Sustainable Living Plan actie ondernomen om meer dan één miljard mensen te helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, onze milieu-impact te halveren en het bestaan van miljoenen mensen te verbeteren terwijl we als bedrijf verder groeien”, schrijft Unilever. “We hebben al aanzienlijke vooruitgang geboekt en we blijven onze ambitie verbreden. Recent heeft Unilever toegezegd dat 100 procent van haar plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moet zijn tegen 2025.”

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

tea-pluckers.jpg
tea.jpg