Formules

Aankoopplek foodsector met miljarden verschoven

BENNEKOM – 2020 heeft tot enorme omzetverschuivingen geleid binnen de kanalen van voedings- en genotmiddelen, dat heeft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) berekend. In totaal werd er ruim 3,6 miljard euro minder uitgegeven door consumenten aan eten en drinken in vergelijking met vorig jaar. Een daling van 6,2 procent.

Jan de Wit |

In 2019 bedroegen de consumentenbestedingen qua food nog 59,8 miljard euro, het afgelopen jaar daalde dat naar 56,2 miljard euro. De consument is niet minder gaan eten en drinken, maar werd door de overheidsmaatregelen gedwongen om dit op andere plekken te doen die goedkoper waren.

Het bezorgen van boodschappen is met 49,5 procent vooral hard gegroeid naar 2,7 miljard euro, net als het bezorgen van maaltijden. Hier lag het groeicijfer op 36,7 procent en werd ook 2,7 miljard euro omgezet. Foodretailers daarentegen realiseerden een 10 procent groei van 4 miljard euro. Kleinere stadswinkels en foodverkoop van non-food winkels als Ikea hadden het overigens wel weer zwaar.

Wisselend beeld
Binnen foodretail is het bezorgen van boodschappen intussen al 6,1 procent van de totaalomzet aan voedings- en genotmiddelen. Die groei zal zich de komende jaren doorzetten volgens FSIN, omdat de consument het verwacht en dan ook trouwer zal worden aan de fysieke winkel.

Bij speciaalzaken is het verhaal tweeledig. De omzet van de winkels steeg soms tot wel 20 procent, maar leveringen aan horecabedrijven, cateraars, bruiloften en partijen, vielen bijna helemaal weg. Tel deze ontwikkelingen bij elkaar op, dan is het segment van de speciaalzaken met 5,6 procent gegroeid in 2020.

Bron: Levensmiddelenkrant

9-kassa-zelfscankassa-resized-site.jpg