Picnicwagen.jpg

Formules

Verlies Picnic stijgt met ruim 80%

NIEUWVEEN – Het verlies van onlinesupermarkt Picnic is vorig jaar gestegen naar 208,7 miljoen euro. De verliescijfers betekenen een stijging van het verlies van 82% ten opzichte van het jaar ervoor. Het verlies is een gevolg van overcapaciteit na de coronacrisis en investeringen in logistiek en expansie, meldt het FD.

De netto-omzet van de onlinesuper steeg in 2022 met 27,7% naar 918,3 miljoen euro, wat een verlies betekent van 208,7 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag van Picnic. Dit is haast een verdubbeling van het verlies in 2021, toen het bedrijf een verlies van ruim 114,7 miljoen euro leed. “Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf,” zegt Michiel Muller, ceo Picnic, tegen FD in het artikel. Toch ziet de ceo in de rode cijfers geen reden voor paniek. “We trappen eerder het gas verder in, dan dat we op de rem gaan staan.”

Factoren
Deze stijging is volgens de ceo het gevolg van een combinatie van verschillende factoren. Zo startte de websuper een nieuw gerobotiseerd distributiecentrum op. “Dat draaide nog niet op volle sterkte, terwijl we wel huur hebben betaald, mensen hebben aangenomen en machines moesten onderhouden”, zegt Muller tegen het FD. Ook nam Picnic 250 nieuwe personeelsleden aan voor op het Picnic hoofdkantoor, dat bovendien werd uitgebreid met twee nieuwe verdiepingen. Ook speelt de ‘overcapaciteit’ waar het bedrijf na de coronacrisis mee te maken kreeg mee. “Tijdens de pandemie hebben we als een raket uitgebreid om de vraag een beetje bij te kunnen benen”, zegt Muller in datzelfde artikel. “Toen covid voorbij was, ging de vraag met zo’n 20% naar beneden. Toen hadden we capaciteit over, en moest de vraag weer aantrekken.”

Expansiekosten
Ondanks de rode cijfers houdt de onlinesuper vast aan haar groeistrategie. “Picnic kan de expansiekosten dragen. Eind 2022 had het bedrijf €375 mln aan cash op de bank staan. Daar bovenop heeft het €37,5 mln tegoed van zijn aandeelhouders vanwege een vorige investeringsronde, en hebben banken vorig jaar €300 mln aan kredietfaciliteiten verstrekt voor de bouw van gerobotiseerde distributiecentra en het aanschaffen van nieuwe bezorgwagens”, meldt het FD.

Bron: Levensmiddelenkrant / FD